top of page

GENERELL INFORMASJON

Alternativ jul Asker startet som et arrangement av Frelsesarmeen på Brendsrud ca. i 2006
og ble etter noen år overtatt av Skaugum Rotary og flyttet til Venskaben i 2010.

 

Alternativ jul inviterer de som ønsker et større fellesskap, eller faller utenfor den tradisjonelle familiejulen
til feiring på Venskaben. på julaften. Vi byr på lys, varme, underholdning, vennskap, samtaler, mat og drikke.
Alternativ jul Asker betyr romslighet - både menneskelig og praktisk.

 

De siste årene har vi hatt økende besøk, så behovet for dette arrangementet er åpenbart tilstede.
I årenes løp har Alternativ jul Asker hatt over 1700 gjester. Over 630 frivillige har stilt opp som vertskap
og gjort en fantastisk innsats. Over 1700 måltider har blitt tilberedt og servert. Julen 2015 hadde vi besøk av
over 300 gjester da vi inviterte kommunens flykningermottak til feiring på Asker Kulturhus. 

Årene med restriksjoner grunnet Koronapandemien har vi dratt hjem til folk og sykehjem
for å spre litt varme der det har vært mulig.

 

Vi trenger hjelp til forberedelser i forkant til pakking og sortering av gaver, lille julaften til forberedelser
og selve julaften til henholdsvis forberedelser og rydding. 

 

GJESTENE VÅRE

er de mange personer i bygda vår som faller utenfor den «vanlige» julefeiring. Eldre, bostedsløse, personer med alkohol- og rusproblemer, eller rett og slett ensomme mennesker som av en eller annen grunn ikke har en "plass” i den tradisjonelle familiejulen.

 

ANTREKK

er som til julefest. Du bestemmer selv hva det innebærer, men vi anbefaler klær som skaper fest og stemning. 
Imidlertid er det smart å kle seg med noe som kan vaskes eller renses.

 

ALDER

på vertskap/frivillig er ubegrenset både oppover og nedover. Vertskap er således velkomne i alle aldere.
Barn må gjerne være med sammen med foreldre/foresatte. Vil du komme uten familie eller foresatte selv om du er under 18, behøver vi en bekreftelse fra en av de foresatte. Dette gjøres enkelt med en mail til oss på
post@alternativjulasker.no  De må oppgi sitt og ditt navn og sitt telefonnummer. Gi beskjed i merknadsfeltet på påmeldingen at slik bekreftelse er sendt på mail.

 

INFORMASJONSMØTER MED FORDELING AV ARBEIDSOPPGAVER

 skjer ca 1 uke i forkant.  Det er veldig viktig at du er ute i god tid, slik at registrering, garderobe
mm er unnagjort i god tid før din vakt starter. Ved registreringen fordeles også en del oppgaver,
slik at flest mulig vet hva de skal gjøre. Du velger selv ved påmelding hva du helst vil være med på.

 

VERTSKAP

Hovedoppgaven til alle som deltar, uansett hvordan vi fordeler de praktiske oppgavene oss imellom,
er å feire en god jul sammen med våre gjester, og å få dem til å trives.
Det betyr å sette seg ned sammen med dem, prate med dem, spise sammen med dem,
gå rundt juletreet sammen med dem og bistå med det som måtte være nødvendig

 

SIKKERHETSPERSONALE OG VELKOMSTPERSONER

Hovedinngangsdøren med de som står der skal være vårt smilende ansikt ut til alle våre gjester. Her skal alle ønskes velkommen slik vi selv ønsker å bli mottatt når det er invitert til gjestebud, vises til garderoben, velkomstdrikke og plassering. En del må også inngå i vårt mest mulig "usynlige" vaktkorps. 

 

GARDEROBETEAMET

holder orden og kontroll på ytterklær, vesker og det gjestene har med seg. 

 

KJØKKENTEAMET

tilbereder alt av mat, koker kaffe, tevann, og bistår med det som trengs her. Her kommer også alt av oppvask.

Her trenger vi personer som liker å tilberede mat i stor skala, er strukturerte, arbeidssomme og som har syn for hva som behøves. 

 

SERVERINGSTEAMET

betjener serveringsbordet, og har ansvar for å samle sammen brukte tallerkner, bestikk osv,
og sørge for at alle bord er pene og innbydende. Serveringsteamet må sørge for at mat og drikkestasjonen
alltid er fullt av mat og drikke til gjestene. Det skal være varm og kald mat og kaker og frukt, og
brus og kaffe og te og masse god julemat så lenge matserveringen pågår!

 

PAKKETEAMET

sørger for at ALLE våre gjester får pent innpakkede julegaver som skal deles ut.

Vi skal pakke og klargjøre mange gaver og dette skjer ca 1 uke i forkant.

Pakkene deles ut til gjestene julaften når kvelden er over.

 

ALLE

 skal være med å feire jul, og ingen behøver stå i samme oppgave hele kvelden.

Vi hjelper hverandre og bytter på med det som er å gjøre. 

 

 

ANNEN VIKTIG INFORMASJON:

 

MAT

spiser vi på omgang sammen med gjestene og alt er gratis. Maten tilbereder vi sammen på vårt kjøkken.
Askerkroen, Lancelot, og Bondens marked bidrar med mat.

 

BIDRAG

til arrangementet mottas med takk. Felles julefeiring lever på bidrag fra næringslivet og privatpersoner.

Vårt konto nummer er 1202 50 95152 - Merkes med "Alternativ jul Asker" 

 

JULEGAVER

Vi mottar aller helst ferdigpakkede gaver merket enten med «dame» eller «herre», «gutt» eller «jente» og ca alder. 

NB! Av erfaring er det ofte flest voksne menn, så det blir vi ekstra takknemlig for.

Det foreslås ting som kan brukes. Eks. T-shorter, toalettartikler, sminkepung, undertøy, strikkede sokker,

luer, vanter, votter, skjerf, leker, spill, gensere, gavekort med mer. Bidrag til dette mottas med stor takk på vegne av

veldig takknemlige gjester!  Det er også mulig å gi pengegaver og merke at disse skal være til gaver.

Merk: Alle gaver må være nye. Vi gir IKKE brukte ting i julegaver!

 

SANG OG MUSIKK

hører julen til. Noe utstyr og anlegg finnes på stedet og kan skaffes om vi vet om det på forhånd.

Kjenner du noen gode krefter som har lyst til å være med: Send oss en epost på post@alternativjulasker.no 

 

GARDEROBER

er adskilt for vertskap og gjester. Men la verdigjenstander, dyre smykker o.l. bli igjen hjemme.

 

ANTALL VAKTER

som du vil delta på kan du avgjøre selv. Men, ikke meld deg på flere enn du er sikker på at du kan gjennomføre.

Julaften er den mest populære vakten som veldig mange ønsker. Men, det blir ingen Alternativ Jul uten alle forberedelser og rydding etterpå. Derfor anmoder vi de som vil være med på julaften til også å ta en annen vakt i tillegg.

 

PÅMELDING ER BINDENDE.

Det er veldig viktig at vi kan stole på at du kommer. Vi må derfor presisere at påmeldingen er bindende,

og at du må gå vakten ut. Men det er helt i orden at du blir værende lenger enn den vakten du står oppført på.

 

PÅMELDING som frivillig 

skjer ved å fylle ut påmeldingsskjemaet her på våre hjemmeside. Spørsmål vedrørende påmelding gjøres på epost til post@alternativjulasker.no  Påmelding må skje person for person, selv om man er i familie og/eller ønsker å delta på samme vakt.  Bruk feltet for frie merknader for å gjøre oppmerksom på dette. 

OBS: Ingen påmelding er endeling før vi har bekreftet den skriftlig tilbake pr. mail.

 

 

bottom of page