Site Title

Ønsker du selv å gi din støtte setter vi stor pris på dette.

All bistand mottas med stor takk.
Alternativ jul Askers bankkontonr. er 1202 50 95152

Org. nr.894 109 572 Epost: post@askersentrum.no 

DETTE ER ALTERNATIV JUL ASKER

Alternativ jul Asker startet som et arrangement av Frelsesarmeen på Brendsrud ca. i 2006 og ble etter noen år overtatt av Skaugum Rotary og flyttet til Venskaben i 2010.

 

Vi inviterer de som ønsker et større fellesskap, de som faller utenfor den tradisjonelle familiejulen til å feire med oss. fra kl. 16.- 20. på julaften. Vi byr på lys, varme, underholdning, vennskap, samtaler, mat og drikke. Vår oppgave er å medvirke til at julens glade budskap står i fokus denne dagen. Alternativ jul Asker betyr romslighet - både menneskelig og praktisk.

 

 

BLIR DU MED I ÅR?

Julen kommer raskere enn man aner. Vi håper mange har anledning til å delta i år også.

 

Tilstrømmingen av gjester til vårt arrangement er stor, og vi er avhengig av stor nok vertskapsstab både lille julaften og selve julaften for å sikre gjennomføring på alle plan. Påmeldingen starter 10.november, og du finner konkret informasjon på påmeldingssiden. Vi håper på god respons også i år. Og vi er avhengig av å ha stort nok antall vertskap på de alle vaktene. Dette gjelder også ryddevakter !!

 

FREMDELES STORT BEHOV FOR FELLES JULEFEIRING!

Alternativ jul Asker tilbyr en arena julaften som for noen i vår bygd har det vanskelig og som faller utenfor vanlig julefeiring. De siste årene har vi hatt økende besøk, så behovet for dette arrangementet er åpenbart tilstede. I årenes løp har Alternativ jul Asker hatt over 1600 gjester. Over 500 frivillige har stilt opp som vertskap og gjort en fantastisk innsats. Over 1600 måltider har blitt tilberedt og servert. Julen 2015 hadde vi besøk av over 300 gjester. 

 

Vi holder åpent fra 16.-20. Julaften, men trenger også hjelp til forberedelser både i forkant den til pakking og sortering av gaver (dato og tid kommer nærmere), den 23. des. ca kl. 12-15 og selve julaften fra ca kl. 14-00. til henholdsvis forberedelser og rydding. Dette gir stort behov for frivillig hjelp, og vi inviterer deg til å bli med på å muliggjøre denne spesielle julefeiringen sammen med alle våre gjester.  Gleden ved å delta er åpenbart stor på begge sider, for mange gjester er gjengangere, og opp mot 40 % av de som stiller som vertskap har deltatt i tidligere år.

 

Vi ser frem til å se deg julen 2019, eller kanskje et senere år!!

 

 VIKTIG INFORMASJON

 

GJESTENE VÅRE er de mange personer i bygda vår som faller utenfor den «vanlige» julefeiring. Bostedsløse, personer med alkohol- og rusproblemer, eller rett og slett ensomme mennesker som av en eller annen grunn ikke har en "plass” i den tradisjonelle familiejulen.

 

STEDET i år er VENSKABEN

 

Spørsmål om deltakelse som frivillig kan sendes sb@advbarfod.no 

Gjelder det gjest/generell deltakelse kan spørsmål / påmelding sendes til elisabeth.takle.bye@asker.kommune.no 

 

ANTREKKET er som til julefest. Du bestemmer selv hva det innebærer, men vi anbefaler klær som skaper fest og stemning.  Imidlertid er det smart å kle seg med noe som kan vaskes eller renses.

 

ALDER på vertskap/frivillig er ubegrenset både oppover og nedover. Vertskap er således velkomne i alle aldere. Barn må gjerne være med sammen med foreldre/foresatte. Vil du komme uten familie eller foresatte selv om du er under 18, behøver vi en bekreftelse fra en av de foresatte. Dette gjøres enkelt med en mail til oss på vibeke@askersentrum.no De må oppgi sitt og ditt navn og sitt telefonnummer. Gi beskjed i merknadsfeltet på påmeldingen at slik bekreftelse er sendt på mail.

 

INFORMASJONSMØTER MED FORDELING AV ARBEIDSOPPGAVER skjer 1-2 uker i forkant og i starten på hver vakt som starter PRESIS!.  Det er veldig viktig at du er ute i god tid, slik at registrering, garderobe mm er unnagjort i god tid før vi starter informasjonsmøtet. Ved registreringen fordeles også en del oppgaver, slik at flest mulig vet noe om hva de skal gjøre. Du velger selv ved påmelding hva du helst vil være med på, og vi referere kort de forskjellige områder:

 

VERTSKAP

Hovedoppgaven til alle som deltar, uansett hvordan vi fordeler de praktiske oppgavene oss imellom, er å feire en god jul sammen med våre gjester, og å få dem til å trives. Det betyr å sette seg ned sammen med dem, prate med dem, spise sammen med dem, gå rundt juletreet sammen med dem og bistå med det som måtte være nødvendig

 

SIKKERHETSPERSONALE OG VELKOMSTPERSONER

Hovedinngangsdøren med de som står der skal være vårt smilende ansikt ut til alle våre gjester. Her skal alle ønskes velkommen slik vi selv ønsker å bli mottatt når det er invitert til gjestebud, vises til garderoben, velkomstdrikke og plassering. En del må også inngå i vårt mest mulig "usynlige" vaktkorps. 

 

GARDEROBETEAMET holder orden og kontroll på ytterklær, vesker og det gjestene har med seg. 

 

KJØKKENTEAMET tilbereder alt av mat, koker kaffe, tevann, og bistår med det som trengs her. Her kommer også alt av oppvask. Her trenger vi personer som liker å tilberede mat i stor skala, er strukturerte, arbeidssomme og som har syn for hva som behøves. 

 

SERVERINGSTEAMET betjener serveringsbordet, og har ansvar for å samle sammen brukte tallerkner, bestikk osv, og sørge for at alle bord er pene og innbydende. Serveringsteamet må sørge for at mat og drikkestasjonen alltid er fullt av mat og drikke til gjestene. Det skal være varm og kald mat og kaker og frukt, og brus og kaffe og te og masse god julemat så lenge matserveringen pågår!

 

PAKKETEAMET sørger for at ALLE våre gjester får pent innpakkede julegaver som skal deles ut. Vi skal pakke og klargjøre mange gaver og dette skjer ca 1 uke i forkant. Pakkene deles ut til gjestene julaften når kvelden er over.

 

ALLE skal være med å feire jul, og ingen behøver stå i samme oppgave hele kvelden. Vi hjelper hverandre og bytter på med det som er å gjøre. 

 

ANNEN VIKTIG INFORMASJON:

 

MAT spiser vi på omgang sammen med gjestene og alt er gratis. Maten tilbereder vi sammen på vårt kjøkken.
Askerkroen, Lancelot, Kafe Kvist, NaKuHel og Bondens marked har bidratt med mat de siste årene. 

 

BIDRAG til arrangementet mottas med takk. Felles julefeiring lever på bidrag fra næringslivet og privatpersoner. Vårt konto nummer er 1202 50 95152 - Merkes med "Alternativ jul Asker 2019" 

 

JULEGAVER Vi mottar aller helst ferdigpakkede gaver merket enten med «dame» eller «herre», «gutt» eller «jente». NB! Det er ofte flest menn, så herre gavene går vi først tomme for. Det foreslås T-shorter, toalettartikler, sminkepung, undertøy, strikkede sokker, luer, vanter, votter, skjerf, sminke, leker,  gensere med mer. Bidrag til dette mottas med stor takk på vegne av veldig takknemlige gjester!  Det er også mulig å gi pengegaver og merke at disse skal være til gaver.
Julegaver kan leveres frem til 18. desember til ASKER SENTRUM AS, Smuget 1, 2. Etg.  Gi oss gjerne beskjed på forhånd, da kontoret ikke er bemannet hele tiden. OBS: Inngang fra Smuget. Merk: Alle gaver må være nye. Vi gir IKKE brukte ting i julegaver!

 

SANG OG MUSIKK hører julen til. Noe utstyr og anlegg finnes på stedet og kan skaffes om vi vet om det på forhånd. Kjenner du noen gode krefter som har lyst til å være med: Ta kontakt med Vibeke på telefon 90090014 eller epost vibeke@askersentrum.no

 

GARDEROBER er adskilt for vertskap og gjester. Men la verdigjenstander, dyre smykker o.l. bli igjen hjemme.

 

ANTALL VAKTER som du vil delta på kan du avgjøre selv. Men, ikke meld deg på flere enn du er sikker på at du kan gjennomføre. Julaften er den mest populære vakten som veldig mange ønsker. Men, det blir ingen Alternativ Jul uten alle forberedelser og rydding etterpå. Derfor anmoder vi de som vil være med på julaften til også å ta en annen vakt i tillegg.

 

PÅMELDING ER BINDENDE. Det er veldig viktig at vi kan stole på at du kommer. Vi må derfor presisere at påmeldingen er bindende, og at du må gå vakten ut. Men det er helt i orden at du blir værende lenger enn den vakten du står oppført på.

 

PÅMELDING som frivillig skjer ved å fylle ut påmeldingsskjemaet her på våre hjemmeside. Spørsmål vedrørende påmelding gjøres på epost til vibeke@askersentrum.no Påmelding må skje person for person, selv om man er i familie og/eller ønsker å delta på samme vakt.  Bruk feltet for frie merknader for å gjøre oppmerksom på dette.  OBS: Ingen påmelding er endeling før vi har bekreftet den skriftlig tilbake pr. mail.

 

 

24255067_2070499759850031_1425423642188769673_o